Vildmarksvägen 2018

Sommarens resan riktade sig mot Stekenjokk-platån och Vildmarksvägen. Eftersom huvudmålet för resan var fjällvärlden så tog vi sträckan upp till Vilhelmina som en transportsträcka. Resmål var också stop i Falun och i Budor, Norge.

För oss är dagsetapp på 35 mil långt, andra kör betydligt längre på en dag. Men vi gillar att ta det lugnt och vi kan ju alltid skylla på Elsa:)

Första dagsetappen gick via Vimmerby, Norrköping och Skenäs som ligger vid Bråviken öster om Kolmården. Café Säterdalen, liten ställplats med utsikt över vattnet var målet.

img1534443380734[1]

Men vi kom sent, strax före 18, och då stänger serveringen på det lilla kaffet och därigenom också tillgången till toalett. Så var det med den servicen.

Har man inte restaurang att gå till så får man ordna en egen. Helt ok utsikt. Och den stockholmare som äger fastigheten på ön mitt i viken har också en ok sommarstuga. GPS 58.638741, 16.595145

Nästa etapp gick via E4 upp till Söderhamn. En idyllisk liten stad som i sommarvärmen levde i ett ganska stilla tempo. Även här fick vi första parkett vid vattnet. Perfekt ställplats med tillgång till dusch. img1534443782077[1]

Det hade gått att komma lite närmare kajkanten men kanske bäst att stanna i tid.

Utsikten över kanalen inger lugn.  Femtio meter bort ligger turbåten M/S Moa förtöjd och väntar på att ta turister ut i skärgården. GPS 61.306699, 17.069167

Tredje dan gick färden upp till Höga Kusten bron. Från början hade vi planen att övernatta där men mycket folk fick oss på andra tankar. Men vackert är det. Därför gick färden denna dag vidare till Sollefteå med parkering mitt emot kommunhuset och även här vattenutsikt ut över Ångermanälven.

Dagen efter kom vi äntligen fram till Vilhelmina. Nu slog vi på stort och övernattade på  Siva camping, naturligtvis med utsikt över vatten. Nu kan vi säga att vår vildmarksresa började. Regelbundna pauser vid t.ex. Stalon med sin utsiktsplats högt där uppe, vid Lidsjöforsen och Trappstegsforsen. Här var också tanken att stanna för natten men parkeringen var redan full trots att klockan inte var mer än 12. Så efter konferrerande med ägaren av kiosken, som borde veta bäst om området, så drog vi inåt/uppåt mot Marsliden. Där fick vi några timmar bad vid en långgrund strand med finkornig sand. Fantastik utsikt över vattnet med fjällen i bakgrunden. Men det var fler som gillade området, mygg, knott och icke minst bromsar.

img1534444060612[1]

Det hade gått att övernatta vid badets parkeringen men efter råd från ”locals” (som kan terrängen), så körde vi tillbaka till Trappstegsforsen och vidare till Saxnäs för att där köra in mot Satsfjället. Bara 5 km grusväg, en del av denna sträcka på 2ans växel. Men det var det värt för där, precis när det bara växer knotiga fjällbjörkar och denna vägs ände, fanns en vändplats, helt öde och bara väntade på oss!

Tanken var att äta middagen ute, men icke, här fanns också knott, så det blev at äta inne i husbilen. När vi sen gick uppåt några km så försvann knotten och vi fick första kontakten med snö. Elsa blev helt vild av glädje i jakten på snöbollar. Senare på kvällen kom vinden och knotten valde att vila. Skönt! GPS 64.941330, 15.266819

img1534444291154[1]

Efter en god natts sömn fortsatte vi färden med målet Stekenjokk. Men den samiska kyrkbyn Fatmomakke krävde sitt besök som var värt ca 5 km på en grusväg lik en tvättbräda.

Senare på dagen nådde vi resans huvudmål, Stekenjokk-platån. Vilken utsikt och vilken natur! GPS 65.105605, 14.465930img1534444459727[1]

Här hade vi kunnat stanna flera dagar för att bara njuta tystnaden och utsikten. Men i lugnt tempo drog vi söder ut. Ett stopp vid ytterligare en samisk kyrkby, Ankarede kapell.  Slutmålet för dagen blev till sist vid Hällingsåfallet strax söder om Gäddede.

img1534444615293[1]

Vi vandrade från nedre parkeringen ca 2 km utmed älven upp till den övre parkeringen. Fantastisk upplevelse! GPS 64.349098, 14.379397

img1534442860347[1]Från denna vackra fors drog vi vidare ner till Strömsund där lyxade till det med en övernattning på campingen. Skönt med en riktig dusch! Strömsund är känd för Beppe Wolgers. Se utställningen om hans liv, det var värt varje öre.

Jätten Jorm ser fundersam ut där han sitter. 6 m hög och ganska imponerande.

Ner till Östersund var det bara 10 mil, lagom dagsetapp för oss. Storsjön visade att det känns när vinden tar i, vi hittade en parkering nere vid sjön men kunde vända husbilens sida till mot vinden och fick lite lä. Här träffade vi ett ungt par från Tyskland, Anne och Sören, som gjorde en riktig Europatripp. Från maj ett år framåt ska de resa genom alla medlemsländerna inom EU. <<här kan vi prata om resa. Finns att följa på deras blogg: https://www.folksofeurope.com

Nu var målet Falun för besök hos Johanna och Micke. Hit nådde vi efter en övernattning i Åsarna, (självklart vid en sjö). Efter några dagar i Falun bar det iväg mot Norge. Strax norr om Rörsbäcksnäs hittade vi en idyllisk tjärn. GPS  61.135183, 12.830667

img1534446168640[1]

Kan det bli vackrare? En kväll med ett störtregn, hagel och åska följdes av en stilla morgon med dis över omgivningen. I tjärnen fanns ädelfisk som ville smaka på mina fotsulor.

Från denna gudabenådade plats var det inte så långt till sista målet för vår semesterresa, Budor, och till Danne och Ellens alldeles nybyggda hytta. Tid för vandringar ute på kalfjället. Kallrörda hjortron utan någon som helst tillsats är ljuvligt!

img1534616460079[1]

Efter några dagar tillsammans riktade vi in färden mot hemmet med en övernattning söder om Kristinehamn.

Sammanfattning: ca 380 mil, 20 nätter varav 5 på betalplats (ställplats eller camping), 3 nätter utanför hytta med tillgång till el och dusch, övriga 12 på avskilda parkeringar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )