Highlights från vår resa!

Även om vår resa ner till Spanien och Portugal även denna gång fick ett lite konstigt avslut så hann vi vara med om mycket. Här kommer en liten ”snabbrepris” med platser utmed vägen som vi kommer att minnas länge.

Avresa 25 september! När allt som vi kunnat komma på är fixat på hemmaplan vänder vi vår trygga punkt ryggen.

Första stopp blev ett regnigt Berlin där vi också fick träffa våra husbilsvänner Nadine, Robert och deras barn Liona och Mika.

En fantastisk storstad, tyvärr regnade det och dessutom gick Berlin Maraton just denna helg så extra mycket folk var i rörelse.

Vi kom till den lilla internationella staden Grenoble. Till vår glädje sken solen just den dan och efter besök inne i centrum och linbaneturen kunde vi för första gången använda våra solstolar.

Långt där borta kunde vi en stund se Mont Blanc. Sen försvann toppen in i dimma.

Provence mötte oss med rader av lavendel och även om det var sen höst så var det vackert.

Arles var värt ett besök, vi förstår varför konstnärer i alla tider har sökt sig hit.

Van Gogh hade nog gillat färgen på Evas t-shirt men troligen inte tagit med mobilen!

Besöket i Valencia var en ren tillfällighet eftersom det just då var mycket demonstrationer i Barcelona, som vi från början hade tänkt besöka. Nu blev det i stället fem dagar i Valencia, en riktig höjdpunkt. Vi säger bara, åk dit, du kommer inte att ångra dig!!!

Den klassiska filmen ”Kanonerna på Navarone” spelades delvis in i ”Bateria de Castillitos” söder om Cartagena. Inga små ärtbössor här! Kanonrör på 17 m och med en räckvidd 35 km! Ett udda utflyktsmål. Vägen dit upp var smal och krokig men väl värd den tid det tog att köra. Utsikten är helt fantastisk.

Grottorna i Guadix är unika och perfekta bostäder, alltid 18 grader. Används idag som moderna bostäder och inget behov av AC. Naturligt svala på sommaren, varma på vintern. Och begränsat behov av fönsterputs!

Granada och Alhambra är bara ett måste. Helt fantastisk fäste som morerna byggde upp på 1100-talet långt ute i ödemarken. Hur kunde de bara?

Inför julen pyntade vi vår husbil, parkerade på en långtidsparkering och flög hem. För Elsa var det premiär både för flyg och tåg, men det klarade hon galant. Kanske det var vi som var mest stressade!

Efter sex veckor på hemmaplan vände vi åter mot södra Spanien och Malaga Airport för att återuppta vårt resande.

I Sevilla fick vi uppleva riktig ”eldig” flamenco. En självklar turistfälla, men vackert var det!

Tavira blev det första stoppet i Portugal. En liten charmig stad med små gränder. Yngve från Oslo fick vi åter träffa på samma lilla uteservering som dec. -18. Världen är liten ibland.

Vårt huvudmål längs Algarvekusten var den lilla fiskebyn Alvor. Här väntade våra vänner Mary Ann och Kim på Alvor camping

Den långa stranden utanför Alvor erbjöd både mjuk sand och mäktiga klippor.

Klippformationerna utanför Lagos var ett skådespel av högsta klass. Ljudet från havet var både fascinerande och skrämmande samtidigt!

Från Algarve-kusten tog vi sikte in mot höglandet och området nära den spanska gränsen. Ett glest befolkat område och inte speciellt välbesökt av turister. Vissa dagar mötte vi inte någon annan husbil. Däremot såg vi många välbevarade befästningar utmed resvägen. Alla byggda för att försvara landet mot den stora fienden i öster, Spanien.

Mängder av olivodlingar men också böljande betesfält låg längs våra färdvägar.

Fästningen Monsaraz var en verklig upplevelse. Vi fick också veta att det på sommaren är platsen en riktig turistfälla. Nu när vi var där var det lugnt och fridfullt.

Lissabon besökte vi för andra gången. Här fick vi beskåda bland annat det stora monumentet som byggts för att hedra alla portugiser som bidragit till landets utveckling som sjönation. Längst fram står Henrik Sjöfarare och spanar ut över havet. Henrik var egentligen inte någon sjöfarare. Han gjorde bara två färder till Nordafrika.

Ett besök på den stora marknaden Time Out Market var också inbokat. Kan rekommenderas.

Från Lissabon styrde vi norr ut och kom in på Romarnas väg som går utmed Duero-floden. Här ligger vinodlingarna tätt längs sluttningarna ner mot floden.

Efter att vi passerar Peso da Regua så kom vi till det verkliga vingårds-täta området kring Pinhão. Vingård efter vingård!

Efter ett stopp i Chaves lämnade vi Portugal och kom till de varma källorna i Caldas de Lobios. Att bada i detta varma terma-bad var en upplevelse. Dessutom helt gratis, passar en smålänning perfekt! Förra resan var vi på den andra sidan av nationalparken, på portugisiska sidan, i den lilla byn Soajo. Den är också värd att besöka.

Den fortsatta resvägen genom Spanien och Frankrike gick lite fortare än planlagt. Väl inne i Tyskland tog vi det lite lugnare och kunde njuta av floden Rhen och den lilla staden Bacharach.

Ett besök i Neukirchen-Vluyn stod på vår resplan redan från start. Här bor våra vänner Maureen, Malte o deras lilla Frieda. Vi hoppas att deras fjärde tur upp till ”Snicken” (vårt gårdshus) denna sommar är möjlig att genomföra.

Överfarten Puttgarden-Rödby var lite speciell. Vanligtvis fullt med fordon och folk, nu nästan tomt. Hoppas vi slipper vara med om det fler gånger.

Så efter 19 veckor ute i Europa var det dags att åter komma in i landet. Kändes skönt även om vi inte haft några som helst problem på vägen upp.

Så kunde vi svänga ner till vårt älskade hus! Inga problem att leva i frivillig karantän när man bor så här.

Lite fakta kring vår resa:

Körd sträcka: 1 111,8 mil. Förbrukning, diesel: 0,91l/mil. Antal övernattningar: 134 på 63 olika ställen, längsta perioden på samma ställe 19 dygn. Ingen kan säga att vi är långliggare.

Nu vet vi alla om läget i världen så nästa resa känns lite långt borta. Men bättre tider kommer så det är bara att med kartboken framför sig börja planera kommande resor. Planering är halva resan.

Tack till alla Er som följt oss via vår blogg. Sen vi startade vår blogg hösten -18 har vi haft 37375 visningar och ändå skrev vi inga inlägg under förra våren o sommaren. Vi är helt överraskade. Tack till alla, och speciellt till Er som är våra följare. Förhoppningsvis är det någon som fått lite tips för egen del. När vi kommer på rull igen så tar vi upp skrivandet. / Eva och Lars-Olof

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.